En håndsrekning til drosjenæringen

Nå er det korte dager og mørkt både når folk er på vei til skole eller jobb, og når de drar hjem. Det er veldig mange forstyrrende elementer i bytrafikken. Bilistene har en tendens til å se rett frem, og glemmer fortauet. Når fotgjengeren er foran bilen, er det ofte for sent. Fotgjengerne må selv sørge for å synes, og ikke stole på at bilistene ser dem. Til syvende og sist må den enkelte ta ansvar for seg selv,

sier Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk til Adresseavisen.

Altså, vi snakker ikke bare om forholdsregler eller forsiktighet her, vi snakker om ansvar. Vi fotgjengere skal la være å gå langs veien uten refleks, eventuelt ta taxi! Den samme gamle leksa, altså. Vi har ansvaret. Det er ikke bilisten som har det, det er vi.

Om politiet hadde gått ut og rådet fotgjengere til å ta forholdsregler, hadde det vært ok. Det er jobben deres å forsøke å forhindre trafikkulykker. Adresseavisen derimot, er et meningsbærende og meningsytrende medium. De er med på å skape holdninger, og her er Adresseavisen og TT med på å skape de riktig gale holdningene. For nei, fotgjengere har ikke ansvaret for at de kjøres ned.

Egentlig bør fotgjengere bli hjemme. De eneste som er sikre er slike meg, jeg tar ansvar og er aldri ute. Om jeg er ute, har jeg råd til å ta svinedyr taxi hjem når det er blitt mørkt. Jeg går ikke langs mørke veier, men det hender jeg går fra T-banen og hjem. Uansvarlig egentlig. Jeg burde ta drosje. Tross alt har det skjedd påkjørsler rett her borte. Når det gjelder det med folkelivet, er det sjelden det her oppe, så der har jeg et problem. Ta drosje.

Om det er slik at det eneste samfunnet kan bidra med for å stoppe påkjørsler, er å si at alle fotgjengere må ta taxi så fort de beveger seg ute uten refleks, da får samfunnet ta den fallitterklæringen inn over seg, og gjøre det mulig for fotgjengere å ta drosje, uansett om de ikke har råd til det. Med mindre vi skal holde oss hjemme, siden trafikken ikke er trygg. Altså må samfunnet sponse taxi på alle fotgjengere, som samfunnet sier at det rett og slett ikke kan beskytte.

«Ifølge politiets statistikk over bilister som er anmeldt for påkjørsel har to av ti bilister bakgrunn fra Østlandet og like mange bakgrunn fra et vestlandsfylke.»

I den dommen Bård Morten Johansen her avsier blir følgende å dømme:

1. Fotgjengere i Norge dømmes til enten husarrest eller til å alltid bruke taxi om de beveger seg ut. De har ansvaret.

2. Bilister fra Østlandet og vestlandsfylkene dømmes til å bli sett på om potensielle, farlige trafikkbøller, alle som en, selv om de fleste ikke er det, da de har et annet syn på fotgjengernes plass og forhold til bilkjøring

a) Fotgjengere dømmes igjen under punkt 2., da det er deres påkledning (ikke refleks), hvor de er og at de er ute, som er årsaken til at de kjøres ned av bilister nevnt under punkt 2

3. Øvrige norske bilister blir å frikjenne, da det kun er 1/3 de øvrige bilistene som er anmeldt for (bevisst?) påkjørsel.

Saksomkostningene bæres av fotgjengerne i Norge og overføres uten ugrunnet opphold til drosjenæringen!

Og da trenger vi strengt tatt ikke mase med dette med at nedkjørsler handler om holdninger i trafikken og sånt tøv lenger. Det er jo fotgjengeren som har ansvaret. Alle andre kan rolig la være å forholde seg til problemstillingen.

Fyttikatta så forbannet jeg blir. Jeg er knapt nok tilsnakkendes på dette temaet. I’m armed and extremely dangerous. Noe en ansvarlig fotgjenger som meg jo er.

De kødda ikke når de sa at fotgjenger er fotgjenger verst.

Se også Iskwews blogginnlegg, som støtter min prinsippielle holdning i en litt annen sak.

Skrevet av

Knut Sparhell

IT-ingeniør, Nytt Nettsted

5 thoughts on “En håndsrekning til drosjenæringen”

Det er stengt for kommentarer.