Bjørvika – kjøremønster

Mandag morgen 20. september 2010 åpner den nye veisystemet i Bjørvika sin første etappe, etter 5 års byggetid. Det betyr at Bjørvikatunnelen mellom Loenga og Havnelageret blir satt under trafikk i begge løp. Dessuten åpner Grønliatunnelen, en lokalvei mellom Grønlia på sydsiden og Gamlebyen ved Kongsveien (den opp forbi Sjømannsskolen) på nordsiden. Dessuten legges Mosseveien tilbake i sin gamle trasé inntil ekebergskrenten, etter fem års omkjøring om Loenga. Mens andre etappe (sekundært vei- og gatenett) bygges ferdig vil det bli meget kronglete å kjøre for alle andre enn de som skal rett gjennom E18/rv190/E6. De bilistene som får disse store utfordringene et par år er alle som skal til/fra Oslo S, Ring 1, rv 4 Tøyen/Carl Berner, Kongsveien/Holtet, Rådhusgata/Sentrum S og danmarksbåtene ute på Vippetangen. Dette er såpass komplisert og delvis ulogisk at du bare MÅ sette deg inn inn i det kjøremønsteret du vil trenge. Anbefal denne siden til dine venner.

Prøv animasjonen nedenfor og bli forberedt.

© Statens Vegvesen 2010.

Oppdatert: Nytt nnlegg: «Bortkastede milliarder?»

2 kommentarer om “Bjørvika – kjøremønster”

Legg inn en kommentar