Tusen bilister ble innesnødd, noen opptil 20 timer, på en norsk utgave av europavei, strukket mellom to sørlandske byer, etter et ganske normalt, men noe kraftig snøfall.
* Bilistene skylder på Vegvesenet, siden de ikke sørget for brøyting.
* Vegvesenet skylder på lastebilsjåførene som ikke var skodd med kjetting.
* Lastebilførerne skylder på brøyteselskapene.
* Brøyteselskapene skylder på veien, siden den er så dårlig utformet.
* Veien skylder på snøen som falt, siden den kom så brått.
* Snøen skylder på folk, at de ikke kan la bilen stå i uvær.
* Folk skylder på Politiet, som ikke stengte veien tidligere.
* Den stengte veien skylder visstnok på samferdselsministeren.
* Samferdselsministeren skylder på den forrige regjeringen, støttet av FrP:
Det som skjer nå, er også et resultat av forrige regjering, som delprivatiserte Statens vegvesen ved å sette vedlikeholdskontrakter ut på anbud, sier samferdselsministeren.
* Den forrige regjeringen, støttet av FrP, skylder på de dårlige veiene.
* De dårlige veiene skylder visst på bevilgningene.
* Bevilgningene skylder på faren for inflasjon og for klimaet.
* Inflasjonen og klimaet skylder på oljen og alle bilene.
* Oljen og alle bilene skylder visst på bilistene, igjen.
* Og avisene skylder på klimaet for all snøen.
For min del synes det er det glade vanvidd. Det er politikk som ligger bak at dette kunne skje, siden snøvær ikke er noe nytt, siden veiens beskaffenhet og den store trafikken ikke er noe ukjent, og siden virkemidlene til å unngå slike dramatiske situasjoner for så mange ikke er er «rocket science». Og det **er** Navarsete som har dette ansvaret.
Det som har skjedd på Sørlandet er illustrerende for et poeng: Når det skjer en trafikkulykke er det alltid en av sjåførene som har ansvaret. Man skal ikke bare kjøre slik at ulykker ikke skjer, man skal kjøre slik at det ikke engang oppstår fare for ulykke. Ingen sjåfør kan skylde på veien, sjelden bilen eller andre forhold som ikke innebærer menneskelig dårskap. For den enkelte ulykke er det sjåføren, og kun sjåføren som har ansvaret, enten denne er rent straffeskyldig eller ikke. Den som ikke er vilig til å *ta* ansvaret får la være å kjøre.
Noen annet er det når det med enkelte biler, på visse veistrekninger eller slikt, skjer hundre ulykker. Selv om ansvaret for de enkelte ulykkene er den enkelte sjåførs, så er det noe annet med det samlede ansvaret for ulykkenes forhøyede antall. Dette kommer av at det faktisk er mulig å gjøre noe med det, ved bedre veistandard, bedre vedlikehold, bedre kontroll med farlige elementer langs veien og så videre.
Man kan ikke skylde hver enkelt sjåfør som bega seg ut på E18 den kvelden for uansvarlighet og være ferdig med det. Heller ikke om man trekker ut dem som var dårlig skodd. Her har det snødd, trafikken er stor, og:
* Noen som skulle har ikke brøytet, eventuelt saltet og strødd, i tide
* Noen har ikke vært skodd for vintervær, men de fleste ble faktisk stoppet på kaia
* Noen som skulle har ikke stengt veien straks når det begynte å korke seg til i snøfonnene
* Noen har ikke sørget for rimelig utbedring av partier utsatt for snøfokk
* Noen har ikke i tide sørget for å få bygget en ny vei som kan tåle trafikkbelastningen
* Noen har ikke kontroll med at de som skal rykke ut og brøyte faktisk gjør jobben sin
* Noen som skulle ha ansvaret for krisehåndtering har ikke engang planer for kriser
* Noen som skulle ha bevilget våre sure skatte- og avgiftspenger til en anstendig vei har ikke vært sitt ansvar bevisst, i tide
Så fikk vi enda en veiskandale. Ingen skadet, igjen, heldigvis. Men hva koster dette totalt, i titalls millioner? Hva er spart inn av kroner på alle unnlatelsene som lå til grunn?
Det er bare du som kan og skal rydde opp i dette, Navarsete. Det er det ansvaret du har påtatt deg, faktisk. «Den forrige regjeringen» og «utsettingen på anbud»-forklaringene er rett og slett *patetiske*, Navarsete! Det ble ikke dårligere togtilbud på Gjøvikbanen etter anbudsrunden, ble det? Og nå er vi meget lite fornøyd, alle vi som er avhengige av at transport fungerer. Kanskje bør noen som nå synes ting har blitt litt for komplisert og vanskelig heller legge inn årene. Vi er ikke **så** inkomptente her i landet at vi ikke kan løse slike ting.
Kommentarer
5 kommentarer til “Innesnødd Navarsete”
Fin en gjennomtenkt bloggpost. Jeg stod og reflekterte over fenomenet her på morgenavisen. Vi hadde da massevis av slike vei- og føreforhold i hine hårde også. Så vidt jeg husker, kjørte bilene mye saktere når forholdene tilsa det. Kan bikkja delvis ligge begravd deromkring? Er vi så forvent med at det enten må gå fort — eller ikke overhodet?
Ellers er betraktningene dine savnet borte på Borgerjournalistene.org. 🙂
Makan… Sett slik ortografisk kludring? Inseratet skulle selvfølgelig lyde «En fin og gjennomtenkt bloggpost.» og «[…] her på morgenkvisten». Men jeg har fortid i en fordums pamflett lydende navnet Morgenavisen. Så langt alt vel.
Flott oppsummert! Det betenkelige er jo at sparekniven i Norge nå tydeligvis har gått så langt som til å fjerne enhver sikring i form av beredskap. Ethvert avvik, selv om det er aldri så normalt(!), skaper problemer.
Hør hør. Det verste er at det er bare nordmenn som finner seg i å ha så dårlig veistandard sammen med så høyt skatte og avgiftsnivå. Hadde dette vært situasjonen i Frankrike hadde lastebilsjåførene sperret innfartsårene til Paris for lenge siden.
Hadde dette vært Frankrike så hadde det vært en ring av brennende vogntogdekk rundt Løvebakken ;O)