Fra Vegtrafikkloven:
Kjøretøy skal være bygget, innrettet, utstyrt og vedlikeholdt slik at det kan brukes uten å volde unødig fare eller ulempe …
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade …
Likevel ser vi oppslag som dette, fra Aftenposten:
Vogntog er involvert i nesten 20 prosent av dødsulykkene på veiene her i landet. Flere av ulykkene skyldes at trafikanter kommer inn i vogntogets blindsone, som fort kan bli en dødssone.
Et fly som ikke er flydyktig eller trygt settes på bakken. Et vogntog som har “blindsone” kjører på veien. En sjåfør som ikke har nødvendig oversikt bryter vegtrafikkloven, men han straffes ikke for dette, trolig siden “det er vanlig” eller at “det mangler bestemmelser”.
Det mangler intet av bestemmelser, egentlig, selv om forskriftene for kjøretøy klart kan bli mer presise hva gjelder sikt. At en lov eller forskrift ikke er helt presis fritar ikke for å følge den eller for straff for ikke å følge den.
På meg virker det også som det er egne fartsbestemmelser for tunge kjøretøy:
* Bratt oppoverbakke: 30 km/t
* Slak oppoverbakke: 50 km/t
* Bortver (flatt): 75 km/t
* Slak nedoverbakke: 90-120 km/t, høyest i slutten av bakken
* Bratt nedoverbakke: 60 km/t
Dette uansett fartsgrense på stedet.
Vogntogførere får rett og slett se til å følge reglene **NÅ** eller parkere kjøretøyet **STRAKS**. Vi kan ikke ha det slik at andre veifarende blir drept eller skadet fordi en vogntogsjåfør “ikke så” eller kort og godt holdt den fart vogntoget var fysisk i stand til.
SAS og Widerøe sine Dash 8-fly er satt på bakken, som det heter. De holder ikke mål før de er fikset. Vogntog uten lovlig sikt *skal* på samme vis settes på parkeringsplassen, og det idag. Det gjelder ikke noe “bør på sikt” (skaffe seg nødvendige speil etc.). Det gjelder nå med en gang, eller kjøreforbud.
Jeg har skrevet om dette tidligere og var like arg den gangen.
Kommentarer
Ett kommentar til “Nå er «blindsonen» ute og går igjen”
Du er ikke alene om å ha tenkt på dette, Knut.