Vegdirektørens sorti

Fra rapporten om raset i Hanekleivtunnelen:

Utbyggingen av Hanekleiv-tunnelen skjedde under mangel på ingeniørgeologisk kompetanse slik at det ikke ble gjennomført permanent sikring av tunnelområdet som raste ut 25. desember i fjor.

Søfteland til VG-leserne 27. desember 2006:

Sikkerhet er det viktigste for oss i Statens vegvesen. Selv om uønskede og uforutsette hendelser kan skje også i fremtiden, er det viktig å understreke at norske vegtunneler er sikre. Når vi planlegger, bygger og drifter våre tunneler er sikkerhet det vi setter mest fokus på. Vi har i Norge – både i og utenfor Statens vegvesen – noe av verdens beste kompetanse når det gjelder tunneler.

Søfteland til Nettavisen i dag:

Vi går gjennom alle tunnelene nå, men jeg kan ikke si når vi er ferdige.

Tunneler som kan rase sammen når som helst skal ikke «gjennomgås» når en får tid. De skal stenges inntil de er gjennomgått.

Søfteland og Navarsete bør straks **gå** til fots gjennom samtlige tunneler i Vestfold og omegn, om de tør.

* [TV2 Nettavisen](http://www.nettavisen.no/innenriks/politikk/article900927.ece «TV2 Nettavisen 15. februar»)
* [Navarsete taper tillit](http:?p=248 «23. januar»)
* [Vegvesenets kuvending](http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1612264.ece «Aftenposten 23. januar»)
* [Steng tunnelene](http:?p=220 «26. desember»)
* [Ynkelig vegdirektør og farlige tunneler](http:?p=222 «28. desember»)

Hvis statsråd Navarsete har tillit til denne vegdirektøren og hans vesen så har i alle fall jeg ikke tillit til statsråden. Hvis noen stortingsrepresentanter deler mitt syn så bør Navarsete få høre det fra talerstolen. Som velger og skattebetaler forventer jeg at vi holder oss med et kompetent veivesen. Søftelands tabbekvote er nå brukt opp og litt til.

Gå gjennom eller gå av!

Skrevet av

Knut Sparhell

IT-ingeniør, Nytt Nettsted