Hjelp Vägverket

Både gamle og nye E6 har rent bort ved Småröd syd for Munkedal i Sverige. Omkjøringsveien er enten mange mil lang eller innebærer småveier og ferje over fjorden. Ingen skjønner noe, aller minst Vägverket. Det kan ta måneder, kanskje et halvt år å bygge ny vei forbi rasstedet. Dette er ikke bare en «naturkatastrofe», men i høy grad en skandale.

Transportnæringen sliter og får store ekstrakostnader og forsinkelser. Bilister fortviler, ikke minst de norske, som bruker strekningen mye.

E6 i Bohuslän er Norges transportmessige livslinje! Norge vil samlet tape enormt på dette, varer kan bli dyrere og arbeidsplasser kan stå i fare. Dette er ingen katastrofe, men en transportkrise som betyr en betydelig økonomisk belastning.

Det er på tide at norsk og svensk vägvesen snakker sammen og undersøker om Norge kan bidra med noe for å få fortgang i arbeidet der nede. Trenger de stein, grus eller annen fyllmasse raskt? Er det noe til overs i Østfold, hvor det bygges på spreng, som man rakst kan bringe til Munkedal? Trenger de ekspertise, planlegging eller logistikktjenester for å få unna reparasjonen?

Det handler også om å betrakte E6 som en virkelig internasjonal transportrute i praksis, slik det så fint heter i utredninger og når man skal skaffe bevilgninger. Var det en norsk-svensk jernbanelinje eller flyrute som var rammet tilsvarende ville man straks, på begge sider av grensen, tenkt hvordan i fellesskap løse dette. E6 er ikke bare en «mellomriksvei» eller et veinummer som tilfeldigvis er likt i Norge og Sverige. Det en høyst reell transportåre gjennom to land. Strekningen Göteborg – Oslo er av eksepsjonelt stor viktighet, mye på grunn av at Göteborg er en Norges største importhavner. Legg også merke til de hundrevis av vogntogene som daglig gjør unna strekningen.

Norge og Sverige har sammen bygd to svinesundsbruer. Nå er det på tide å vise handlekraft og ikke gjøre som Vägverket synes å gjøre nå: Klø seg i hodet og best som de kan bortforklare at de overså farene, selv etter alle advarslene. Det er nok fristende å krangle, sutre og somle, så kommer det kanskje noen ekstrabevilgninger.

Kjære regionveisjef øst: Ring din svenske kollega og hør om det er noe vi kan tilby. Vi vil gjerne at noen norske penger brukes til E6, selv til den delen som ligger i Sverige. Vi tjener dem straks inn om avbruddet kan forkortes. Vegvesenet skal jo tjene norsk veitransport og samferdsel, og akkurat nå ligger utfordringen i Sverige. Festtalenes grenseløse regionale samarbeide er vel ikke noe som bare skal gjelde kultur og «myke» verdier, eventuelt bare på papiret?

Skrevet av

Knut Sparhell

IT-ingeniør, Nytt Nettsted

En kommentar om “Hjelp Vägverket”

Det er stengt for kommentarer.