Etter snar

Navarsete har sparket Søfteland (endelig). Det var helt korrekt. Han fikk tilmed «ta permisjon» med løftet hode. Det er greit. Søfteland var neppe noen banditt, bare en ingeniør forfremmet til sitt inkompetansenivå, som direktør. Flere kommer til å gå av. Det tar bare litt tid før de innser det. Bare kompetente ledere ser når det er på tide å gå.

Jeg skrev 23. januar om Hanekleiv-skandalen:

Jeg har problemer med å fatte at man tar slike sjanser som her er gjort. Å være føre var i en slik sak betyr at man stenger alle liknende konstruksjoner inntil man vet mer, ikke først etter at man har “hatt en utvikling”, noe som her tydeligvis betyr at man sånn etterhvert tar en ekstra titt på den aller nærmeste nabotunnelen til den som raste. “Etter snar” kalles det.

Aftenposten, etter nedfall av betong i Botnetunnelen 21. juni:

Vegvesenet i Vestfold har vært klar over dette problemet siden januar i år.

– Jeg ble klar over problemet da jeg var ute og fotograferte tunnelene etter raset i Hanekleivtunnelen. Vi gikk over tunnelene for to uker siden for å få oversikt over problemet, og vi skulle gjøre en jobb for å reparere. Nå kom dette uhellet oss i forkjøpet, sier Nils Inge Skjevik.

Kommentar overflødig.

Fra «Hanekleivrapporten» av 26. mars, undertegnet Per Bollingmo – Multikonsult AS, Bjørn Nilsen – NTNU og Øystein Nordgulen – NGU:

det vurderes som ytterst lite sannsynlig at det skulle oppstå to tett påfølgende ras

Visst! En hendelse reduserer sjansen for en tilsvarende hendelse kort tid etter. Det er jo noe alle med elementære matematikkunnskaper og «vårherres» veier vet. Har man fått «kron», så er det mest sannsynlig med «mynt» i neste kast. Jada. Nå bør d’herrer ekspertene Bollingmo, Nilsen og Nordgulen publisere oppdagelsen av den sensasjonelt usannsynlige hendelsen i Botnetunnelen, i et matematisk/statistisk vitenskapelig tidsskrift.

Tidligere skrevet om saken, start her (siste innlegg) eller her (kategori Samferdsel).

Skrevet av

Knut Sparhell

IT-ingeniør, Nytt Nettsted