På E6 i Østfold ble det for noen dager siden åpnet 4 km ny motorvei. Strekningen er nord for Svingenskogen, nå kalt «Svinesundparkenkrysset» (forferdelig og helt misvisende navn). Strekningen er en forlengelse av Svingenskogen-Hogdal i Sverige. Veien er 26 meter bred og fartsgrensen er 100 km/t. Åpningen kom mer enn ett år før opprinnelig planlagt.
Fire kilometer er ikke mye, men hver kilometer her fortjener omtale når den åpner. Den gamle veien var i dårlig stand og livsfarlig. Den gamle veien var en hele 12 meter bred motortrafikkvei med særdeles god kurvatur så det er et paradoks at en slik vei kunne være så farlig. Problemet var todelt: For det første hadde den ikke fysisk midtdeler og for det andre var den overbelastet. Den type vei er glimrende for lavere trafikkbelastninger, og gjerne med mer svinger enn tilfellet var der. Man kjører i kø på en slak, kjedelig vei og sovner eller blir uoppmerksom. Det er ingen utfordringer annet enn avstanden til bilen foran. Og sovner man eller på annet vis kommer over i motgående kjørefelt så treffer man sannsynligvis et tungt lastet kjøretøy før man «rekker» over å den andre siden og ut på jordet.
Jeg har kjørt litt i Italia. Den som har gjort det vet hvor svingete veiene kan være der, inklusive autostradene. Jeg kjenner ikke statistikken, men det går forbausende bra tross ekstremt høy fart. Men man må skjerpe seg og være særdeles årvåken. Veien i seg selv forteller det, på et vis.
Hvis like «fine» veier skal bygges her så må de utvides med fysisk midtdeler (3-4 felt) før de belastes til sitt farlige nivå. En mer standard norsk, og periodisk noe svingete vei (8 m) er trolig mer trygg, slik den gamle E6 på strekningen var, i alle fall om man unntar for tettbygde soner langs den. Jeg våger også den påstand at en så slak, bred vei kan være farligere med lav fartsgrense (80) enn en høyere (f.eks 100).
Vegvesenet har fått mye medfart av meg i det siste, så derfor får vesenet denne gang, her med prosjektleder Gressløs i spissen, skryt for god fremdrift, trygg trafikkavvikling i anleggsperioden og for at han fikk forhandlet frem en tidligere åpning enn planlagt. Det kan ha spart liv.
Kommentarer
Ett kommentar til “Ny motorveistrekning”
Bra at denne strekningen har fått et løft. Alltid gruet meg til norske-sidn av Svinesund de gangene jeg har vært i Sverige. Og som du sier: sikkerheten øker. Bra.