Rasisme i British Airways

Romerikes Blad skriver:

Familien Larsen ble nektet å være med flyet fra Gardermoen til Billund i Danmark, fordi faren Stig ikke kunne gå opp flytrappa og inn i flyet. Det kan være brudd på en ny EU-forordning.


Ordet «rasisme» er så misbrukt at det har mistet sitt opprinnelige innhold, og betyr nå all diskriminering. Så derfor bruker jeg det her: British Airways er rasister.

British Airways operatør har nektet en rullestolbruker å reise **fordi** han var rullstolbruker. Hvis de nå hadde nektet en mørkhudet eller homofil så ville ansatte ha blitt politianmeldelse, ansatte sparket, ledere tatt sin hatt, demonstrasjonstog i gatene og politisk oppvask. Det blir det neppe når det er en rullestolbruker som er nektet den service andre får. Det får holde med en avisartikkel og litt bortforklaringer. Så går alle hjem og synes det hele var leit.

Det burde ikke det. Det burde blitt etterforsket som diskriminering med sikte på å få de ansvarlige straffet. Det burde blitt politisk oppvask og rutekonsesjon inndratt. Vi burde ha gått med spesielle T-skjorter i morgen, alle reisende på Gardermoen. Vi burde i solidaritet ha satt oss i våre nyanskaffede rullestoler og forlangt reise, alle reisende med BA-ruter. For de som ikke *kan* reise seg fra sine rullestoler har en like selvsagt rett til å få reise.

Uløselig, sier du,for sikkerheten må ivaretas? Nei, det er fullt ut løselig!

* Alle rutefly må kunne ta i mot rullstolbrukere. Det er *ikke* et teknisk problem.
* Sørge for at det alltid er heis eller annen anordning slik at en rullestolbruker kan komme ombord
* Operatøren må sørge for å skaffe seg nødvendig informasjon av ruteselskapet, f.eks om antall rullestoler pr avgang
* Ruteselskapet må sørge for at nødvendig informasjon hentes inn, f.eks ved å sørge for at man kan krysse av for rullestol når man bestiller reisen. Det holder ikke å gjemme dette bort i milelange ansvarsfraskrivelser kalt «reiseinformasjon» på en eller annen bortgjemt lenke
* Ruteselskapet må forlange at alle som selger gyldige billetter til deres ruter gjør det på foreskreven måte. Slik krav finnes allerede, så det er ikke noe hokus pokus. I stedet velger f.eks MarcoPolo.no å ha avkrysning for om man vil ha «gode tilbud» tilsendt.

Men **løsningene** skal uansett flyselskapene finne. Det holder ikke at de ikke har tatt bryet med å finne dem ennå. Saken blir ikke noe bedre av det.

At man har en **diskriminerende tilstand** som foranledninger slike avvisninger med sikkerhetsmessige der og da er altså en diskriminerende handling, kalle det en unnlatelse, selv om den manglende handling har skjedd tidligere. Man *vet* at folk blir diskriminert om man *ikke* sørger for ditt og datt.

Hvis vi ikke anser det slik at det er en uskyldig sak så må følgende situasjoner og begrunnelser også være gyldige:

* Mørkhudete personer kan ikke reise på denne avgangen før de lar bli å være mørkhudete fordi flyet har dårlig belysning og personalet kan ikke se mørke personer
* Jøder kan ikke reise på denne avgangen før de lar bli å være jøder en av de ansatte ikke liker jøder og kan ikke gjøre jobben sin
* Kvinner med menstruasjon kan ikke reise på denne avgangen før menstruasjonen er over fordi toalettet ikke er utstyrt med avfallsdunk for bind og tamponger
* Også videre i det uendelige, alle med en «sikkerhetsmessig» begrunnelse, et forhold som *ikke er løst*, men skulle vært det

Og når de ikke har gjort det, og når slikt hender, så er det et rasistisk selskap.

Hva vil samferdelsesminister Liv Signe Navarsete gjøre med Bristish Airways konsesjon og for å hindre at slik skjer igjen, på andre ruter, med andre selskap? Er ministeren klar over at enkelte flyselskap har eller har hatt så dårlige rutiner rundt håndteringen av rullstolbrukere at dødsfall har skjedd her i landet? Hvordan vil statsråden sørge for at rutine bedre slik at folk ikke skades liv ikke går tapt?

Når skal det bli forbudt å diskriminere funksjonshemmede slik at slike forhold an anmeldes og forvolderen eventuelt straffes?

Underdirektør Kristian Tvergaard i Sun-Air sier selskapet ikke tar passasjer om bord på sine fly hvis de ikke klarer å gå opp flytrappen selv.

Enten er Kristian Tvergaard er rasist, Sun Airs ansvarlige leder som har innført dette systemet og pålagt denne Tvergaard, foruten Bristish Airways. Uansett har også Tvergaard et ansvar. Man kan ikke alltid bare skylde på regelverket eller overordnede om han begår nedrige handlinger mot noen. Han har et selvstendig ansvar for å sørge for at slike situasjoner ikke oppstår, hvor andres sikkerhet må stilles opp som begrunnelse for diskriminering, ved i tide å ta opp saken og **ordne det som ordnes må**. Det må han svare for.

Funksjonshemmede er for snille og godtar, får sympati og vil ikke såre ved å anklage eller gå til militante aksjoner. Det er jo bra på ett vis, men jeg tror det vil endre seg. En dag vil de stille seg foran noe og nekte å flytte seg, i flokk. Det skjer i stadig USA og det vil skje her. For det skjer jo fint lite med diskrimineringen av funksjonshemmede, selv etter årtier med klaging, utredninger og uttalelser.

Blokker Gardermoen inntil Sun Air er bannlyst. Det holder med et par hundre rullestoler foran sikkerhetssjekken, inntil Avinor-sjefen kommer og lover at Sun Air ikke får lande før de slutter å diskriminere. Regn med meg.

Skrevet av

Knut Sparhell

IT-ingeniør, Nytt Nettsted

2 kommentarer om “Rasisme i British Airways”

  1. Jeg er ikke rullestolbruker, men representerer personer med kognitiv funksjonsnedsettelser som også har blitt nektet flyreise, med begrunnelse i at man kan bli farlig! Jeg er med på en aksjon. Vi må tenke antidiskriminereing, solidaritet og cross-disability for alle!

Det er stengt for kommentarer.