V-gjengen

I følge Tønsbergs Blad og Teknisk Ukeblad ble det brukt for korte bolter ved tunnelbyggingen i Hanekleiva. Boltene ble kappet fra 2,5 meter til 70 cm for å spare tid, enda minstekravet var satt til 1 m. Juks var utbredt i tunnelarbeid på 90-tallet.

Tunneleksperten Geir H. Dahle skrev for noen år siden boka «Tunnelbrann» der han blant annet anklager Statens Vegvesen for å ikke bare godta, men nærmest understøtte juks og korrupsjon. Han hevdet også at Vegvesenet bare lytter til sine egne, og at kritiske eksperter blir svertet, bakvasket og utstøtt fra det gode selskap.

Også i forbindelse med tunnelskandalen i Vestfold hører vi at mange som vet noe om hva som har skjedd ikke tør stå frem. De har erfart at det kan vanke represalier dersom man ytrer seg.

Enten er vegdirektør Søfteland korrupt eller så har han overhode ikke hatt styring, eller villet hatt styring, med Vegvesenet, herunder den tidligere produksjonsdivisjonen.

Tunnelarbeidere jeg møtte, skrøt av at de kappet sikringsboltene, og at de kun satte inn symbolske ender for at det skulle se ut som om det var boltet, forteller en erfaren servicemann i tunnelbransjen til Tønsbergs Blad.

En erfaren underleverandør bekrefter samme opplevelser.

– Hvis dette er riktig er det jo ren kriminell virksomhet, sier Terje Gomo, prosjektleder i Vegvesenet med ansvar for tunnelereparasjonene i Vestfold.

Kan Politiet ta «B-gjengen» så kan den vel også ta denne veibyggerbanden (V-gjengen), med vegdirektøren i spissen. Politiet må starte etterforskning av saken og om mulig få de ansvarlige tiltalt.

Tidligere innlegg om saken, start her.

Skrevet av

Knut Sparhell

IT-ingeniør, Nytt Nettsted

One thought on “V-gjengen”

  1. Som nettside la jeg inn fagbladet brannmannens bokanmeldelse.

    Det er nok mye vanskeligere å ta V-gjengen. V-gjengen har «dokumentasjon» på at det de gjør er korrekt. Dessverre er den dokumentasjon som blir benyttet både falsk, og i noen tilfeller manipulert til det bedre.

    Det jeg reagerer mest på, er at jeg kan skrive en bok hvor det fremgår at Vegdirektoratet selv (enkeltpersoner) er med på å forfalske dokumenter og godkjenner falske dokumenter, uten reaksjon. Noen av disse dokumenter er ført inn i håndbøker og interne retningslinjer for statens vegvesen, slik at de forskjellige tunnelanlegg MÅ benytte produktene. Anleggsledere og entreprenører kan da ikke vite at dokumentasjon er feil.

    Det er mye rart som skjer i vår tunnelverden, og Vegdirektoratet trenger ikke dokumentere noe. De kommer bare med påstander som media og politikere tror er riktig. Får de noen litt feil spørsmål, og dokumenter må på bordet, så «forsvinner» dokumentasjon.

    Etter min mening var også brannen og eksplosjonen i Bragernestunnelen i Drammen, som jeg også skriver i boka, et uheldig utfall av feilinformasjon fra Vegdirektoratet vedr. bruk av PE-skum i tunnelen og manipulering/hemmelighold av testresultater.
    Det var naturligvis entreprenøren som fikk «skylden» fordi dynamitt var feilplassert. Ingen stilte spørsmål om hvorfor brannen oppsto, for Vegdirektoratet hevdet jo at isoleringen ikke var farlig.

    Jeg skrev den gang en rapport om dette, og fikk spørsmål 2 år senere ved uttesting av PE-brann på IF-senteret på Hobbøl om hvordan jeg kunne vite at brannforløpet var nettopp slik.
    Mitt svar var at – tenner du 30-40 fyrstikker og måler temperatur, gasser og brennhastighet, så vet du også nøyaktig hvilken temperatur det er om naboen tenner en likedan fyrstikk.

    Jeg politianmeldte Vegdirektoratet i 1996 når jeg kunne bevise at dokumentasjonen var feil, men saken ble henlagt.
    http://www.vareveger.no/nyheter/article35498.ece

    Det er nok ikke bare i Hanekleivtunnelen vi har problemer. Det er bare der alle fokuserer i dag.

    Med vennlig hilsen
    Geir H Dahle

Det er stengt for kommentarer.