Europaveien gjennom Østfold

Nesten åtte lange år har gått siden første spadestikk ble satt, og nesten ti år etter at prosjekteringen startet, åpnet E6 som sammenhengende motorvei gjennom Østfold natt til i går, 27. november 2008.

Men egentlig har veien vært «under bygging» i 44 år. I 1964 åpnet nemlig riksveien forbi Moss (Akershus grense – Årvoll i Rygge) som motortrafikkvei. Det er det samme veilegemet som nå danner sydgående kjørebane på strekningen.

Motorvei E6 Østfold har kostet ca 4,6 milliarder, finansiert av Østfold Bompengeselskap og Staten med omtrent en halvpart hver, hvorav Staten ennå ikke har bevilget alle pengene som var lovet. Restansen er dekket med lån.

Motorvei E6 Østfold er 63 km lang. I nord går den langs raet gjennom Rygge og Råde, videre gjennom Eidet tunnel, forbi Sarpsborg og over Glomma ved Sandesund. Sydover går den over ustabile og varierende løsmasser frem til Svinesundbrua av 2005.

Motorvei E6 Østfold henger i nord sammen med motorvei E6 Follo (Vinterbru – Østfold grense) og i Sverige sammen med Motorväg E6 Svinesund – Norra infarten Strömstad (Hogdal-Värmlandsbro) åpner om få dager.

Motorvei E6 Østfold er en av Norges mest prestisjefylte, nei, viktigste veier. Ikke på noen annen vei går så mye trafikk inn og ut av landet. Av nordmenn, som skal på besøk til svenske eller danske venner, på hytta i Bohuslän, handle Sverige eller det gjelder vesentlig varetransport med lastebiler og vogntog. Uten en fungerende E6 stopper Norge.

Neste år, 09.09.2009 kl 09.09 åpner dessuten motorvei E6 Assurtjern – Vinterbru, som vil gi sammenhengende motorvei fra Klemetsrud til Strömstad, og fire felt helt fra Oslo (Gamlebyen/Ulven/Ryen ettersom man regner).

Innen 2012 vil Vägverket i Sverige ha klar siste delen gjennom Norra Bohuslän, slik at det blir sammenhengende motorvei fra Dal/Gardermoen (eller Hamar?) til det europeiske motorveinettet. Først da vil prosjekt Europaveien, lansert i Oslo omkring 1950, som en innfartsåre over Ryen, være fullført.

Jeg kom med bil fra Vestlandet til Fredrikstad, via Oslo, i går. Etter å passert Åsgard/Missingmyr på vei ned mot Solli oppdaget jeg at skiltet med «Motorvei slutt – 1 km» var fjernet. Fra Solli og opp mot og gjennom Eidet tunnel er det tilmed tre felt. Fartsgrense 100 hele veien.

E6 Østfold har vært en sammenhengende skandale siden 70-tallet. Samferdelsedepartementet, under ulike statsråder, trenerte utbyggingen ved å bløffe om prognosene for trafkkveksten. Dette trolig for å skaffe veipenger til «distriktene». Resultatet av bløffen var at fra 1995 til 2005 omkom 71 personer i trafikkulykker på strekningen, de fleste i møteulykker. Så langt har det ikke vært en eneste dødsulykke på de åpnede firefeltstrekningene gjennom Østfold. Saken burde vært etterforsket for mulige straffbare forhold (bløff med dødsfall til følge er vel straffbart?).

Det måtte kraftig lokalt press til fra Østfold for å få fortgang i utbyggingen, da mot bompenger.

Strekningen har vært Norges største og lengste sammenhengende veianlegg. Resultatet er at E6 Vinterbru – Svinesund nå er Norges lengste sammenhengende motorveistrekning, i alle fall for noen dager. Når Kleivenetunnelen i Drammen er ferdig oppgradert om noen dager vil motorveistrekningen E18 Blommenholm – Tønsberg-avkjøringen trolig være litt lenger.

Motorvei E6 Østfold ble ferdig til avtalt tid, og 110 millioner kroner ble til overs, altså prisen ble betydelig lavere enn estimert, for en gangs skyld.

Nevnes ved navn bør dessuten avtroppende prosjektleder Erik Gressløs i Statens Vegvesen. Han bør få en medalje for innsatsen.

Det er ellers mange å takke, engasjerte østfoldpolitikere og lokale aksjonister.

Og gratulerer hele Norge med staselig, ny vei inn/ut av landet. Jeg anbefaler gjerne folk i Oslo og omegn å ta en handletur til Svinesund eller Nordby til lørdag, for å prøve den nye veien. Kjør gjerne fort, men pent og hensynsfullt. Etter en drøy time er du nær grensen, allerede. Det vil bli en fryd, kan jeg love.

Jeg håper norske politikere nå har lært. Fornektelser av fakta og nøkterne prognoser kan føre til tap av liv, i tillegg til tap av tid og frustrasjoner. Og både Norge og Oslo spesielt, kan nå endelig nyte en «standsmessig» veiforbindelse fra utlandet.

Og glem ikke at strekningene E6 Dal – Otta og E18 Tønsberg – Grimstad er av samme elendige forfatning som E6 Østfold var. Folk lemlestes og liv går tapt, hver måned, inntil strekningene er utbygd med den standard som må til ut fra trafikken.

E6 Østfold er dessuten en sjampanjeflaske og et fyrverkeri verdt, ganger tusen. Hver dag fra nå.

Skrevet av

Knut Sparhell

IT-ingeniør, Nytt Nettsted

En kommentar om “Europaveien gjennom Østfold”

Det er stengt for kommentarer.