Dagbladet skriver etter den tragiske brannen i Follotunnelen på E6
Mandag kveld kunne Vegtrafikksentralen opplyse at det nordgående løpet vil holdes stengt i minst en måned. Eksperter har vurdert det som for risikabelt å åpne det sørgående løpet for toveis trafikk. Dermed vil trafikken fra Follo og Østfold i retning Oslo gå om gamle E6 mellom Son og Vestby i stengningsperioden.
Jeg fatter ikke hvorfor ikke den uberørte sydgående tunnelen kan åpnes for toveis trafikk. Alternativet er at E6 nordover er stengt i titalls kilometer, fra Sonsveien til Vestby. Så skal altså all trafikken ledes på en gammel tofelts vei over mange kilometer, fremfor i en tofelts tunnel som bare er en knapp kilometer lang.
Hvorfor er det mindre risikabelt enn toveis trafikk i nordgående tunnel? spør jeg. Og hvorfor er det lagt opp til krysningspunkter over midtrabatten om de aldri skal brukes? Og er ikke sikkerheten avhengig av skiltet fartsgrense, oppmerking av midtskille osv? Med tydelige, reflekterende merkepinner og fart 50 så kan det da ikke være noe verre enn en gammel vei, over en ti ganger så lang strekning?
Kommentarer
3 kommentarer til “Vegvesenets logikk?”
Vegvesenet oppfører seg som vanlig som småkonger som overhodet ikke tar hensyn til trafikkavviklingen. Jeg oppfordrer alle til å kjøre om Kambo og Son, slik at de går glipp av bompengene. Når de ikke kan levere oss den best mulige veiløsningen så skal vi heller ikke betale!!
Bompengene på grensen går ikke lenger til Vegvesenet, og tunnelen ligger dessuten i Akershus, bygget før bompengene der ble innført, med midler fra Fjellinjen og staten. Bompengene på fylkesgrensen går kun til Østfold Bompengeselskap, som igjen går til å betale ned sitt lån (sammen med staten) til E6 i Østfold, som ble ferdig i fjor. Man rammer overhode ikke Vegvesenet på den måten. Man plager kun folk som bor langs fylkesveien gjennom søndre Moss og Kambo. Dessuten er det bompenger å betale også på den veien! Vegvesenet anbefaler, ved kødannelser, å kjøre rv 120 nordover til E18. Detr er det ikke bompenger. En bedre løsning for bompengehatere, altså.
Vi får heller håpe at folk langs gamle E6 i Follo reagerer på plagene, og tvinger fram omvurdering av avgjørelsen om omkjøring fremfor toveistrafikk. Vil ikke Vegevesenet får vi gå på statsråd Navarsete, som da blir politisk ansvarlig.
Bønnhørt, Vegvesenet tar til fornuft!
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.6620649
Det blir neppe så lange køer, da omkjøringsmulighetene langs gamle E6 fortsatt vil ligge der. Er det kø, kjør av ved Sonsveien! Og på kvelden og om natta blir det slett ikke køer, men mye spart på å kunne passere tunnelen.