Verdens største flyselskap (målt etter antall internasjonale passasjerer, Europas største etter antall passasjerer), Ryanair, åpnet for et par dager siden sin 40. base på Moss Lufthavn Rygge i Østfold. Tre fly skal overnatte, foreløpig.
Rygge ligger ca 60 km fra Oslo, med bil ca 40 minutter og med tog eller buss ca 50 minutter. Fra byene i Østfold er det klart kortere reisetid.
Rygge blir Norges femte største flyplass! Det blir over 40 destinasjoner å reise til. Jeg vet ikke hvor mange det var fra gamle Fornebu, men det var neppe særlig flere.
Men det er ingen nyhet i riksmedia, kun i lokale medier. Er det noe med SAS, det utdaterte og døende flyselskapet, er det digre oppslag. Ryanair er liksom en mygg, sett fra de mediale redaksjoner. Men de tar jo så feil. Det er vel SAS som nå egentlig er uinteressant. Men på Rygge flyr også Norwegian, Norges viktigste og mest fremtidsrettede flyselskap. SAS kommer aldri til å fly på Rygge. Exit SAS.
Strekningen Oslo – Rygge – Strömstad i Sverige (E6) har en glimrende, moderne motorvei hele veien, nesten til døra. Jernbanen skal jeg ikke skryte for mye av, men NSB bringer deg til Rygge. Samme gjør Nettbuss og Flybussekspressen mellom Gardermoen og Fredrikstad.
Åpningen av flybasen Rygge er en av de største begivenheter i Østfold på mange år. Bare åpningen av E6 som sammenhengende motorvei i november 2008 kan sammenliknes. Poenget er at de to ting henger sammen, begge har med samferdsel å gjøre. Østfold har virkelig trådt inn i en ny tid!
Nå kommer Science Center Østfold på Grålum i Sarpsborg, ved E6. Nå kommer nytt storsykehus på Kalnes, ved E6 nord i Sarpsborg. Begge blir minutter unna Rygge.
Nå kommer ferdigstillelsen av den svenske delen av E6 gjennom Norra Bohuslän, helt fra Göteborg opp til Stömstad. Den svenske vestskustens innbyggere kommer til å ha kortere vei til Rygge enn til Landvetter.
Sandefjord Lufthavn Torp ble aldri noen base for Ryanair, selv etter mange års drift der, men mer en halvhjertet satsning. På Rygge er satsningen fra Ryanair nå full og hel.
Østfold har for tiden den relativt største netto innflyttingen av alle fylker! I forhold til det eksisterende folketallet er det altså ingen fylker i Norge som har større innflytting. Dette er netto, total innflytting, minus utflytting. Østfold er altså det mest populære fylket å flytte til, for tiden. Og de fleste flytter til Fredrikstad og Moss.
Det er her det skjer nå. Det er her det er optimisme, om noe sted i Norge for tiden. Det er her vi snekrer ut fremtidens Norge, innovasjon, nye næringer og nye tjenestetilbud. Sjekk gjerne OptimalAssistanse AS (jeg er medeier), en nystartet inkubatorbedrift under Borg Innovasjon, solid støttet av Innovasjon Norge. Østfold er de nye tjenesteytende næringers hjemfylke nå!
Østfold har nemlig alt, kultur, natur, skogsterreng og Norges flotteste skjærgård, inklusive dette «Sverige», dvs,. Svinesund/Nordby, der vi ukehandler maten vår, helst en rolig mandag. Det er bare 20 minutter nedi her, via motorveien. Men i påsken skal vi ut på Hvaler, siden solen har ankommet.
Kommentarer
6 kommentarer til “Rygge i Østfold, Norge”
Denne kombinasjonen av ekstremt lave levekostnader med Sverige-shopping og bolig til gi-bort-pris, samt et godtgående næringsliv og utrolige kommunikasjoner gjør Østfold til en heftig location! Legg til folkelighet, rik historie, skjærgård og mindre kriminalitet enn i storbyene så har man en kombinasjon som bare vil ta av mer. Det som mangler nå er få reisetida med tog til søndre Østfold på den rette sida av 1-timesstreken. Etter hvert er jeg sikker på at Østfold også vil finne nye måter å nyte godt av at Göteborg med sin halve million innbyggere med ferdig E6 i 2012 ligger halvannen times motorveitur fra Østfold.
Jeg har blogget litt om utviklingen langs E6 sør for Rygge i dette innlegget, legg gjerne igjen en kommentar der: http://magnusschaft.wordpress.com/2010/03/27/gralum-%C3%B8stfolds-kuleste-sted-a-jobbe/
Helt klart er det at man i Østfold kan oppnå svært lave levekostnader etter norske forhold, og det har nettopp med boligpriser og enkel svenskehandel å gjøre. Dessuten er det tre ting til gjør Østfold attraktivt, nemlig kultur, kommunikasjon og natur. Kultur er diskutabelt, men samme er Oslo i så måte. Kommunikasjon er noe nytt etter E6 og Rygge, men også er Østfoldbanen av de best fungerende jernbanestrekningene, tross alt. Og det går buss parallelt. Natur er kanskje den delen som er minst kjent, tross Hvalers posisjon. Det er nå blitt nasjonalpark der, men også Onsøy har skjærgård og svaberg. Innlandet har skog og tjern. Vi mangler bare fjell om det var om å gjøre ha et «Norge i miniatyr». Folk vil ha vann og grenseflatene mellom land og vann. Det har vi så det holder.
Jeg er spent på hva en bedre E6 i Bohuslän vil bringe Østfold. Det vil ta tid, år, men det vil på sikt bety at flere svensker enn noensinne vil søke nordover, både mot Rygge og Oslo, kanskje tilmed mot Fredrikstad.
Jeg har alltid ment at Norges første høyhastighetsjernbane burde gå mellom Oslo og Göteborg/København. Med ett eller to stopp i Østfold blir det en fremtidseventyr, og jeg tror på det.
For mange år siden vippet vi mellom Østfold og Telemark når vi bestemte oss for å flytte.Det var såvidt det ikke ble Østfold, men som Telemarkinger flyttet vi hjem.
Det jeg husker var et moment for oss var at Østfold hadde nesten alt, slik du beskriver (fjell litt unntatt), mens Telemark jo er et «Norge i miniatyr».
Når det gjekder pågangsmot og fremtid, ser det ut som om Østfold satser, – og får det til, mens Telemark sliter mer. Lykke til.
Jeg tror at «såvidt det ikke ble Østfold» sier en del om hvor sterkt Østfold står for de som befinner seg i en valgsituasjon. Det er derfor jeg er sikker på at Østfold er en vinner, faktisk har Østfold vært en stadig sterkere årlig vinner nå i ti år. Folk vil hit, gitt et reellt valg.
Og det er ikke det spor galt med Telemark. Men Notodden ser jeg ingen vekst for. I dagens verden er det null naturgitte forutsetninger der. Men! Ting er ikke bare «biologi» (Ref. «Hjernevask»-diskusjonene). Ved å satse kulturelt kan man vinne mye. Bluesfestival er en drømmestart. Men det er litt motvind på andre områder i det indre av Telemark.
Kjemp for en fullskala motorvei Drammen – Notodden/Heddal, samt at en fremtidig ekspressvei Oslo-Bergen går via Notodden/Haukeli/Odda! Kommer den, vil jeg revurdere mitt syn på Notoddens fremtid som vekstsenter.
Lykke til!
Telemark har jo egentlig også alt, men mangler kommunikasjonene litt. Hovedveien mellom Oslo og Vestlandet skulle gått over Haukeli, med en kjapp arm ned til Grenland. Da hadde man hatt skjærgården på den ene siden, en halvtime til Bø Sommarland og en time opp på høyfjellet! Direktetog til Oslo gjennom indre Vestfold til Drammen hadde heller ikke gjort noe, er jo bare 9 mil til Drammen men hva hjelper det når toget går i somlefart gjennom Vestfold og selv E18 gjør en 3 mil omvei for å tilfredsstille vestfoldingene? Når hele E18 er ferdig som motorvei tror jeg likevel Grenland vil bli et meget attraktivt bosted, med hele strekningen Arendal-Drammen innen en drøy times rekkevidde.