Om å fikse fly med teip, Nettavisen og RyanAir

Nettavisen Side3 har en artikkel om RyanAir og at en passasjer har observert bruk av teip på flyets frontrute.. Saken er sakset fra britiske (Daily) Mail Online.

Det er helt normal å bruke teip, også på fly, og da en spesiell type teip beregnet nettopp å fly. Det brukes til midlertidige utbedringer av ikke-kritiske småting. F.eks kan det her dreie seg om en løs gummilist, en list som er der av av praktisk-økonomiske grunner (hindre vann på deler som kan korrodere over tid). Så fester man denne gummilisten foreløpig med teip, trolig helt etter boka til flyfabrikanten. Dette for å hindre at en slik løs list irriterer flyveren og/eller slipper vann inn, selv om det langtfra er noe farlig for turen tilbake til flyets base. I dette tilfellet løsner teipen, kanskje på grunn av for dårlig rengjøring, eller whatever. Når flyveren så velger å snu, så er det kanskje fordi han ikke føler seg kompetent til å vurdere betydningen, eller bare er irritert av den. En mislykket, temporær reparasjon, altså.

RyanAir er et av Europas sikreste flyselskaper, med null alvorlige ulykker – ingen personskader – i hele sin periode på 25 år. RyanAir er underlagt akkurat de samme bestemmelsene som alle de andre, og uten å følge sikkerhetsrutinene, i all hovedsak, ville de ikke få lette, ei heller få kjøpt et fly av de store. RyanAir har et av verdens mest moderne flyparker, kun meget nye fly, og så og si alle av samme type. Nå hender det at flyselskaper tar snarveier og utsetter vedlikehold. F.eks har SAS vært en versting her (sjekk avisene). Men RyanAir er i alle fall ikke dårligere på ansvarlig vedlikehold enn andre. Resultatet er at det er tryggere å fly rutefly i Europa enn det meste annet man kan bruke sin tid på, inklusive sitte hjemme.

Når RyanAir er billig, hvor billig strides man om, siden den endelige prisen oftest er svært mye høyere enn den annonserte, så har det sine grunner.

  1. RyanAir driver mer effektivt, mye smartere, og mer moderne, enn andre flyselskap – RyanAir er rett og slett best på drift
  2. Relativt dårlige lønns- og arbeidsbetingelser enn i selskap der fagforeningene har stor makt
  3. Meget aggressiv og tildels uhederlig markedsføring

Så kritiser gjerne RyanAir, men ikke kom med dette sensasjonsmakeriet om at bruk av teip liksom skulle bevise at RyanAir slurver. Det er å forsøke skremme folk fra å fly med RyanAir på, så langt vi vet nå, helt sviktede grunnlag.

Først når det kommer en full rapport om hendelsen, fra angjeldende sikkerhetsmyndighet (her Irish Aviation Authority), kan vi vite om noe kritikkverdig har skjedd. Inntil da er det bare skremsler basert på uvitenhet, med andre ord spredning ren «Fear, Uncertainty and Doubt» (FUD), et av det eldste triks i boka. Terningkast 1 til den artikkelen!

Skrevet av

Knut Sparhell

IT-ingeniør, Nytt Nettsted