Ibsens klassiske skuespill om den selvopptatte, stormannsgale livsnyteren Per fra Norge er igjen satt opp på Norges vakreste scene.
Onsdag 6. august fikk jeg igjen sjansen til å oppleve dette eventyret av en forestilling, denne gang med Ousdal som Peer Gynt. Vi hadde kjørt bil hele dagen fra Rjukan, en eventyrlig tur på tvers av fjellene og gjennom Jotunheimen, før vi endelig ankom Gålåvannet.
Oppsetningen i år viste seg være en frisk tolkning av skuespillet. Her er tilmed referanser til moderne ting som Facebook “likes”. Språket mye friskere, grovere og moderne enn jeg har hørt før. Hovedpersonen, med alle medspillerne og statistene var mye mer fysisk tilstede. Per både kvister et tre på scenen og ror sin døde mor langt ut på vannet. Scenen er forøvrig en gressbakke og en sandstrand. Og sannelig gikk ikke Knappestøperen på vannet!
På festivalområdet fungerte også alt som det skulle, fra logistikk og håndtering av menneskemengder til matservering. Ros også ti det øvrige publikum som satt musestille under hele forestillingen, slik at man kunne få med seg dialogen. Jo, det var naturligvis mikrofoner, forsterkeranlegg og høyttalere, diskret plassert.
Det er bare å gratulere instruktør Ulfsby, Ousdal, Tellefsen, alle øvrige skuespillere, statister, komponist, kostymemakere, koreografen og hele kompaniet, herunder arrangørene og funksjonærene med en totalt glitrende flott opplevelse. Og størst av alt er stedet, scenen ved vannet, i fjellheimen, så norsk og praktfull som norsk kan bli.
Se også mitt innlegg fra 2008.