I skrivende stund er det full stopp på både Gardermobanen og Hovedbanen, fordi det på disse banenes felles stasjon Kløfta er det feil på signalanlegget.
Feil på signalanlegget er nå en ukentlig affære, med tilnærmet full stans i togtrafikken rundt Oslo i timevis. Jeg tør ikke gjette på på hva de samfunnsmessige kostnadene ved dette er, men det er trolig flere milliarder årlig, med nåværende «takt» på signalfeilene.
Folk flest og media skyter for mye på NSB. NSB er et togselskap og driver ikke jernbanen. NSB kjører tog, når de kan. Også informasjonen på stasjonene, til de reisende, ved driftsavvik, er Jernbaneverkets ansvar.
Selvsagt hender det at det er NSB som er årsak til problemer, f.eks feil ved togene. Likevel er det meget sjelden i forhold til signalfeil på banestrekningene. Hvis bussene står når veien er stengt, og det ikke er egnede omkjøringsmuligheter, så skyter man selvfølgelig ikke på busselskapet, men Vegvesenet. Ikke la NSB i helt fred, men krev heller at NSB stiller langt tøffere krav til Jernbaneverket og får togene i gang.
NSB bør nekte å betale for tilgang til banenettet når problemene påfører selskapet og deres kunder slike påkjenninger.
Det hele og fulle ansvaret ligger, sett fra velgerne og kundene, via «vårt» organ Stortinget, hos samferdelsminister Magnhild Meltveit Kleppa. Hun mesterer ikke oppgaven å få skikk på jernbanen, og klamrer seg til at Jernbaneverket, underlagt hennes departement, skal forbedre seg. Hun har lovet at det skulle bli bedre, men det har det ikke. Det blir bare verre.
Sett driften av jernbanenettet mellom Oslo, Drammen, Hamar og Moss på haste-anbud i Europa, få inn et skikkelig selskap som kan signalanlegg og jernbaner. Det får koste det det koste må. Og det må skje under en annen samferdselsminister.
Det såkalte Jernbaneverket har vist seg udugelig så mange ganger nå at de må fritas for oppgaven med banene rundt Oslo. «Jernbaneverket» har nå null tillit. Kleppa har nå null tillit. Vi kan ikke ha det slik.
Kommentarer
6 kommentarer til “Frita det såkalte Jernbaneverket, og Kleppa må gå av”
Hvem har skylda?
Det er vel først og fremst stortingspolitikerne gjennom mange år som har forsømt seg. Jernbanedrift, som alt mulig annet trenger penger, mye penger. Politikernes manglende prioritering av driftsmidler til vedlikehold er hovedårsaken.
Da man bygget togtunellen under Oslo var det mange som anbefalte at man skulle bore dobbelt sett med tuneller slik at man var klar for fremtidig trafikkøkning. Det samme gjeldt når man laget T-bane tunellen. Men neida, det hadde man selvfølgelig hverken penger eller behov for.
Hva med å stille politikerne til ansvar?
Send kjeftinga og klaginga dit den hører hjemme.
Ja, men stortingsrepresentanter på 70-tallet kan ikke stilles til ansvar i dag. Og de kan ellers bare stilles til faktisk ansvar hvert fjerde år, da vi velger dem.
I dag er det faktisk Kleppa som konstitusjonelt har ansvaret, overfor Stortinget og dermed oss. Og det er Stortinget som skal representere oss brukere av jernbanenettet i dag.
Det er forskjell på «den historiske skylda» og ansvar.
Kleppa har ikke tatt nødvendige grep for å få jernbanen til å fungere. Prøvd, men feilet.
Jeg var en av de som opplevde at nattoget fra Trondheim til Oslo måtte stoppe på Gardermoen i morges klokken 06:05. Alle ble vekt og sendt ut i kulda for å vente på buss. Klokka 07:40 fikk vi organsisert en taxibuss for de som skulle til Lysaker og rett etter klokka ni var jeg fremme på Lysaker.
Flotte greier.
Jeg gir NSB skylda for dårlig opplysninger rundt det med busser osv, de må nok lære seg å sende folk avsted med axier like godt først som sist. Vente på de helvetes bussene, banneordet kom fra NSB ansatt, er nok ikke noe alternativ.
Jernbaneverket er jo de som steller med signal og spor. Det er her skylda ligger i dette tilfellet. Om ledlesen i jernbaneverket ikke mener de har fått nok penger fra politikerne, så burde de ha sagt fra og ledelsen trukket seg for lenge siden. Systemet vi har i Norge ligger flere tiår etter resten av Europa, med noen få unntak. Her er det vel tydelig hvem som ikke har gjort jobben, hvem vi skal klage på og ikke minst hvem som må betale regningen.
Det må ha vært hundrevis av mennesker som ikke rakk fly, jobb, møter osv på en dag som denne. Selv mistet jeg bare et par arbeidstimer, surt nok det.
Mvh
Per
NSB må stadig forbedre seg på beredskap med busser og informasjon om dette, men jeg ser også poenget i at NSB har ønsket i prioritere togdrift foran et opplegg med buss-for-tog.
Kanskje NSB inntil videre bør slutte med all lokaltogkjøring på Østlandet inntil jernbanelinjene er pålitelige, og heller kjøre busser, som en slags streik eller protest.
Boikott NSB ta bilen evnt Buss men kollektivtrafikken
i Norge må få stjernekast minus 6.
ALBIR
Du har jo rett. Dette er et politisk spørsmål, ikke et spørsmål om dyktighet i Jernbaneverket. Det er alt for mange eksempler på at politikere vedtar, mens de som skal utføre mangler midler og muligheter.