En «Scootipuff» er en tråskuter (sykkel) med elektrisk hjelpemotor. Batteriene lades og man kan kjøre den på prinsipielt tre måter:
- Med «håndspeed» opp til kun 6 km/t. Kjøretøyet er da å regne som en (tohjuls) elektrisk rullestol
- Med pedaltråkk og motorhjelp opp til 25 km/t. Den er da en tråsykkel med hjelpemotor
- Over 25 km/t som ren sykkel, med fremdrift med enten pedaltråkk, eller egen vekts treghet eller tyngdekraft
Reglene er klare:
- En tråsykkel med hjelpemotor skal gradvis avta sin motorkraft opp mot 25 km/t og deretter opphøre helt
- En tråsykkel med hjelpemotor får bare virke enten:
- inntil 6 km/t alene
- mellom 6 og 25 km/t bare når man trår på pedalene
Virker en motor alene til å drive fram et kjøretøy på over 6 km/t, eller yter drahjelp i over 25 km/t, er det en motorvogn. En motorvogn skal ansvarsforsikres og registreres som sådan, samt at det er aldersgrense 16 år. En sykkel skal ikke registres, kan kjøres av alle (barn) og trenger ingen ansvarsforsikring.
Er disse reglene for ubegripelige for politiet i Rogaland, samt for Statens Vegvesen? Er det ikke politiets oppgave å sette seg inn i lover og regler det er satt til å håndheve? Er det politiets oppgave å «true» syklister med anmeldelse for å noe de ikke er sikre på er lovlig, eller «kanskje» kan være ulovlig?
Som en moped kan «trimmes» til å kjøre fortere enn den er registrert for, kan sikkert en «Scootipuff» også det, for den som kan og vil. Men da får man kontrollere, måle dette, og, om alt er i orden, la syklisten sykle videre, med sin elektriske hjelp og «god tur videre». Inntil ulovlig modifisering er påvist så må man anta at en lovlig solgt og godkjent sykkel er nettopp det, en sykkel. Og hvorfor driver Statens Vegvesen med denne mistenkeliggjøringen i sine pressemeldinger?
Fra Stavanger Aftenblad.
Kanskje det er på tide at også politiet får respekt for lover og regler.
Kommentarer
Ett kommentar til “Politiet, vegvesenet og elsykler”
Denne artikkelen gir jo et enda verre inntrykk: http://tb.no/nyheter/er-denne-ulovlig-1.5386931