Bortkastede milliarder?

Rundkjøringen i krysset rv 190 Ekebergrampene - E18 Mosseveirampen. Foto: Scanpix
I dag åpnet bare første etappe av Norges største veiprosjekt noensinne. Bjørvikaløpet (senketunnelen) ble koblet sammen med Festningsløpet og Ekebergløpet, med toveis trafikk og danner den seks felt brede Operatunnelen. Men hva skjedde? Jo, det oppsto rekordlange køer i morges! Enkelte er forbannet og lurer på om milliardene er bortkastet.

Noe av dette, må man regne med, skyldes rett og slett forvirringen på åpningsdagen. Likevel blir det helt sikkert lange, seige køer fremover, lenge, for de som skal til Oslo sentrum!

Den rundkjøringen som er avbildet, er, som man ser, halvveis stengt. Dette er midlertidig. En så lenge på all trafikken gå nordover mot Gamlebyen, for så å svinge tilbake rundt vannspeilet ved Middelalderparken, så til Bispegata. Når rundkjøringen åpner og den nye veien mot Barcode og nye Dronning Eufemias vei åpner blir det flere felt og langt mindre kronglete. En ny bru skal føre trafikken videre mot Schweigaardsgate og Ring 1 over jernbanesporene ved Oslo S. Den øvrige inn Dronning Eufemias gate, omtrent der gamle E18 nå ligger tom for biler.

Når av- og påkjøringen til Operatunnelen ved Havnelageret er ferdig vil dessuten bare en brøkdel av trafikken som nå må tvinge seg gjennom denne ulykksalige rundkjørigen måtte gå der. De kanskje fleste vil da velge å kjøre gjennom Bjørvikaløpet, opp ved Havnelageret og rett inn i Sentrum (Vippetangen, Rådhusgata/kvadraturen, Jernbanetorget, Oslo S).

De svære kødannelsene som nå skjer inn mot Sentrum er spådd, og fryktet, i den fasen av utbyggingen som man nå er i.

Det systemet som står ferdig om noen år er grundig simulert. Avviklingen av trafikken vil da gå ganske godt, selv om det er kritiske punkter. Resultatene av denne simuleringen er offentliggjort og ligger hos Vegvesenet (lenke kommer).

Det store anleggsområdet som nå ennå ligger der, med alle omkjøringene er selvsagt ikke representativt for det ferdige resultatet. Men det er heller ikke laget for at alle skal kunne kjøre køfritt inn i sentrum midt i morgenrushet. Det ville ikke engang bare være snakk om veier, men å få bilene hurtig nok ut av veien og inn på en parkering. Buss og trikk får helt nye og bedre forhold når det hele er ferdig.

Det har aldri i historien vært raskere og mer behangelig å kjøre tvers gjennom Oslo enn det er fra og med i dag.

Det vil gradvis bli bedre i løpet av ett til to år, ettersom nye elementer blir ferdigstilt, kjørerutene får en opprydding og trafikken spredt på flere og bredere veier. Det aller viktigste når det gjelder trafikkavvikling vil skje når rampene ved Havnelageret står ferdige neste år. Samtidig vil ny kjørebru over Oslo S (Ring 1) stå ferdig. Men alt før den tid vil resten av rundkjøringen på bildet åpnes, samt at det fra den inn mot Dronning Eufemias gate og Ring 1 vil gå en seks felt bred boulevard.

Til slutt et rått tips (fra NRK) som lar deg «bypasse» køen fra syd og øst mot Sentrum: Kjør gjennom hele E18 Operatunnelen til Filipstad, snu, kjør tilbake og ut ved Havnelageret (avkjøring Sentrum S). Det kan faktisk være raskere enn å stå i kø gjennom den «helvetes rundkjøringen» ved rampen fra Ekebergløpet. Les også VGs artikkel.

SLIK KJØRER DU

Skrevet av

Knut Sparhell

IT-ingeniør, Nytt Nettsted

2 kommentarer om “Bortkastede milliarder?”

  1. Vinterbro-Lysaker er en sentral 3 mils veistrekning. Endringene det siste året har vel i ekstrem grad ført til at det lønner seg å kjøre omveien om Ryen, sammenliknet med trafikklysveien Mosseveien? Før var det kanskje litt raskere å velge Mosseveien, nå vil jeg tro man sparer 5-10 minutter avhengig av trafikken på å velge E6? Men har østfoldingene fått med seg dette, eller er det utrolig mange som velger Mosseveien av gammel vane?

    Gjennomgangstrafikk burde i stor grad slippe å stå i kø i Oslo. Vinterbro-Lysaker burde ta 20 minutter og Vinterbro-Skedsmokorset det samme. Sistnevnte forutsetter en drøy mils lang tunnel under marka fra Klemetsrud til Lørenskog.

    1. Ja, jeg kjører mye fra Østfold mot Bærum, og det siste året (etter 09.09.09-tunnelen) har jeg nesten utelukkende kjørt E6 fra Vinterbro over Ryen mot Bjørvika og videre på E18. Det er et par km lengre, men faktisk drøyt to minutter raskere i kjøretid (målt med stoppeklokke!). Veien er jo mye bedre, med 90-80-70 fartsgrense, sammenliknet med E18 som har 80(-60)-50.

      Jeg kan bekrefte at Vinterbro – Lysaker kun er ca 20 minutter når det ikke er kø. Egentlig meget bra, sett fra noen år tilbake.

      Vinterbro – Skedsmokorset blir bedre når «superlang» Manglerudtunnel som en del av E6 kommer, fra Abildsø til ca ved Alnabru. Videre opp forbi Furuset er det snakk om innbygging under «miljølokk».

Det er stengt for kommentarer.