Så blir det endelig Sicilia

Gamlebyen i Salemi på Sicilia
Gamlebyen i Salemi på Sicilia

Solunto, Sicilia
Solunto, Sicilia


Det var på høy tid at jeg kom meg til Italia for første gang i 2005, med Roma, Napoli, Sorrento, Capri, Amalfikysten, Ravello, Pompeii og bestigning av vulkanfjellet Vesuv. Så ble det Milano i 2006 og Firenze, Lucolena og Greve i Chianti, Siena i Toscana i 2007.

Fortsett å lese Så blir det endelig Sicilia

Roger Hodgson spiller i Zitadelle Spandau (Berlin) 22. juli


Roger Hodgson spiller i Zitadelle Spandau (Berlin) 22. juli 2008
.

Kanskje er jeg der, men det er bare en uke igjen!

Dette er egentlig en testposting i WordPress 2.6, som akkurat er sluppet. Tester med dette den nye «Press This»-funksjonen. Den fungerte utmerket, og mye bedre enn den gamle. Dette gjør det helt klart enklere og morsommere å blogge om ting man finner på nettet.

New York

Skriv det, si det, smak på det, assosiér ved det, navnet New York. Enhver som ikke er fullstendig introvert, akulturell og desorientert om verden utenfor sin egen dørstokk, kort sagt enhver, har et forhold til New York. Intet sted på jorden har vi sett så mange bilder, levende som regel i form av film og TV, fra som New York.

Så jeg trenger ikke si mer for å «plassere» New York eller visualisere det for noen. Hver har sitt New York i seg, enten man har vært der eller ikke.

Fortsett å lese New York

«Freedom Drive» til Strasbourg

Strasbourg er en by nordøst i dagens Frankrike, en by som gjennom flere hundre år har hatt en helt særegen historie når det gjelder som fristat, gjennom krig og annektering fra stormaktene Tyskland og Frankrike. Ikke rart man der ikke bare ser på fred, frihet, internasjonalt samarbeid og samkvem som «viktig», men som selve forutsetningen for et videre liv.

Fortsett å lese «Freedom Drive» til Strasbourg

Chianti

Chianti er et berømt vindistrikt i Toscana. Navnet stammer fra 1400-tallet, men som veldefinert vindistrikt fra 1716. Frem til 1932 var Chianti bare et lite område rundt landsbyen Radda, men deretter ble det kraftig utvidet til å dekke det meste av åsene mellom Firenze og Siena. Det opprinnelige Chianti er nå en del av underdistriktet Chianti Classico. Mange av landsbyene har føyd til «in Chianti» for å markere den ærverdige tilhørigheten.

Fortsett å lese Chianti

Italia med bil

Avisene påstår at det fortsatt er «mulig» å komme seg til «Syden», underforstått med fly. Gitt at «Syden» betyr middelhavslandene så er det alltid mulig å komme dit, uansett fullbookede flyreiser. Man kan **kjøre bil**. Ved hjelp av Internett er det stort sett også mulig å finne overnatting på kort varsel. Med egen bil trenger man ikke bo verken sentralt, nær de lokasjoner man vil besøke eller nær havet. Det kan man også utnytte til å finne rimelig overnatting.

Fortsett å lese Italia med bil

Lucolena

Flyfoto av Lucolena
Flyfoto av Lucolena

Lucolena er en liten landsby i Chianti Classico, Toscana, Italia. Den ligger på en liten åskam i en østvendt skråning mot Arnodalen og har vel hundre innbyggere. I bakkene omkring står vinrankene på geledd, i åsen ovenfor står furuskog. Ellers er det spisse sypresser og oliventrær hist og pist. I det fjerne ser man den sløve fjellkjeden Apeninnene.

Fortsett å lese Lucolena

Gavetips

Det er mange generelle gavetips ute og går, noen gode noen mindre gode.

Mitt tips er, for den som er kresen og «har alt»: Gi 50 eller 100 euro eller deromkring. Euro kan dessverre bare unntaksvis brukes i Norge, eventuelt bare mot vekslingsgebyr. Men du verden hvor mange land den kan benyttes! Euroseddelen gir et hint. Euro får du på Posten (billigst og best), i noen minibanker eller i bankfilialen der du er kunde. Euro er definitvt mer stas enn kroner, og derfor ikke helt det samme som å gi penger.

Tidligere blogginnlegg om euro.

Prøvekjører nå

focus.jpg
Ford Focus Titanum 5d, 90 HK TDI, Colorado Red med

  • Styling-pakke (skjørt, lakkert spoiler, lakkerte dørhåndtak m.m.)
  • Integert radio/CD/bluetooth og stemmestyring for telefon/klimaanlegg, kjørecomputer og navigasjonssystem i fargeskjerm
  • Cruisekontroll
  • Lærtrukket ratt
  • Innstegsbelysning, sotede ruter og en rekke komfort-detaljer
  • Selvfølgelig alt som er helt standard i dag, som servostyring, fjernstyrt sentrallås, radiobetjening fra rattet, ABS, antiskrens, 2/3-nedfellbare bakseter osv.

Hvis det blir ny bil nå går jeg vel heller for en Ghia-utgave bensinmotor, automatgir, oppvarmet frontrute og DEFA varme/lade-pakke. I motsatt fall beholder jeg den jeg har noen år til. Nybilfølelsen er dog ubeskrivelig, og dette frister over alle hauger.