Bispelokket rives

Det som inntil 2010 var Norges mest trafikkerte veikryss, eller «trafikkmaskin», og samtidig en av de styggeste, fra 1966, skal nå rives. Oslos, og Norges, nye paradegate, Dronning Eufemias gate, skal bygges i området. «Lokket», et treplanskryss, var i perioden 1966-2010 forbindelsen mellom E18 (Stockholm-Oslo-Kristiansand) og riksvei 4 (Oslo-Gjøvik-Biri), samt inntil september 2011 også forbindelsen … Fortsett å lese Bispelokket rives

Om å fikse fly med teip, Nettavisen og RyanAir

Nettavisen Side3 har en artikkel om RyanAir og at en passasjer har observert bruk av teip på flyets frontrute.. Saken er sakset fra britiske (Daily) Mail Online. Det er helt normal å bruke teip, også på fly, og da en spesiell type teip beregnet nettopp å fly. Det brukes til midlertidige utbedringer av ikke-kritiske småting. … Fortsett å lese Om å fikse fly med teip, Nettavisen og RyanAir

Fredrikstad mot 2020

På tross av at Fredriksstad Blad forsøker skape tvil om saken: Det er ingen tvil om at Fredrikstad Høyre satser på kunnskap i skolen. De virkemidler partiet vil bruke for å nå målet er: Fredrikstad Høyre vil satse enda mer på øke lærernes kompetanse. Vi vil øke ressursene til etter- og videreutdanning av lærere. Styrke … Fortsett å lese Fredrikstad mot 2020

Kaotisk helg i Oslo

Ferdigstillingen av Bjørvikaprosjektet er et gigantisk skyvespill, der man flere ganger må flytte trafikken for å få bygget ferdig parseller og kryss. For Operatunnelen er dette nå siste forskyvning. I Operatunnelen, der den nye Bjørvikatunnelens vestgående løp går over i den eldre Festningstunnelen, bygges Havnelagerkryssets del for vestgående trafikk (delen for østgående trafikk er jo … Fortsett å lese Kaotisk helg i Oslo

Oslo-Stavanger på 11 minutter, med vakuum-tunnelbane

I mange år har det fascinert meg at det kjente fysiske faktum at en reise, eller transport av et legeme, mellom to punkter på jordoverflaten kan gjøres på maksimalt 42 minutter, uten bruk av energi (!), kan gjøres under følgende forutsetninger: Det er parabelformet en tunnel mellom de to punktene Tunnelen har vakuum Da kan … Fortsett å lese Oslo-Stavanger på 11 minutter, med vakuum-tunnelbane

Bortkastede milliarder?

I dag åpnet bare første etappe av Norges største veiprosjekt noensinne. Bjørvikaløpet (senketunnelen) ble koblet sammen med Festningsløpet og Ekebergløpet, med toveis trafikk og danner den seks felt brede Operatunnelen. Men hva skjedde? Jo, det oppsto rekordlange køer i morges! Enkelte er forbannet og lurer på om milliardene er bortkastet. Noe av dette, må man … Fortsett å lese Bortkastede milliarder?

Tidenes bilkøer i Oslo kommende lørdag (varsel)

Oslo stengt for gjennomkjøring, så og si. Også den nye tunnelen blir innsnevret på grunn av toveis trafikk Mandag åpner tunnelen, og alt det nye den fører med seg, men det blir værre før det blir bedre. Mye verre. Verst blir det på dagtid lørdag 18. og under hjemfarten søndag ettermiddag 19. september. Både E18 … Fortsett å lese Tidenes bilkøer i Oslo kommende lørdag (varsel)

Bjørvika i Oslo – snart helt nytt kjøremønster

Mandag morgen 20. september 2010 kl 05:30 åpner den nye veisystemet i Bjørvika sin første etappe, etter 5 års byggetid. Det betyr at Bjørvikatunnelen mellom Loenga og Havnelageret blir satt under trafikk i begge løp. Dessuten åpner Grønliatunnelen, en lokalvei mellom Grønlia på sydsiden og Gamlebyen ved Kongsveien (den opp forbi Sjømannsskolen) på nordsiden. Mens … Fortsett å lese Bjørvika i Oslo – snart helt nytt kjøremønster

Rygge i Østfold, Norge

Verdens største flyselskap (målt etter antall internasjonale passasjerer, Europas største etter antall passasjerer), Ryanair, åpnet for et par dager siden sin 40. base på Moss Lufthavn Rygge i Østfold. Tre fly skal overnatte, foreløpig. Rygge ligger ca 60 km fra Oslo, med bil ca 40 minutter og med tog eller buss ca 50 minutter. Fra … Fortsett å lese Rygge i Østfold, Norge